3

Metavive, NTD och sköldkörteln

Metavive är ett kosttillskott som jag började ta efter att min dotter kom och att mina sköldkörtelvärden var låga. Den doktorn jag gick till tyckte dock inte att det var något att behandla, fast jag hade många av symptomen som hypotyreos ger. Trötthet, ont i leder osv. 
Eftersom att Metavive är egentligen är ett NTD - naturligt sköldkörtelhormon, i mitt fall Metavive ii - av gris, så får det egentligen inte säljas i sverige eftersom det klassades som läkemedel i 2017 - om jag inte minns fel. NTD var även standardpreparat innan Levaxin (syntetiskt T4) kom in på markanden.
Jag tycker att det är extremt fel av Sverige att klassa detta som ett läkemedel, då många känner att dom blir mer hjälpta av NTD än levaxin. Som grädde på moset så är det EXTREMT få läkare som väljer att skriva ut NTD trots detta, då så många är i läran om att levaxin är det enda rätta och det enda som funkar, allt annat är bara inbilldning detta gör såklart att onödigt många kanske lider fast dom egentligen inte skulle behöva. 
 
Jag drar ett exempel bara... Det finns de personer som inte kan omvandla T4 till T3 (vilket är det aktiva hormonet), då är det ju rent ut sagt korkat att ens tillföra mer T4, för det kommer inte hända nått endå, förutom att du eventuellt mår sämre. Då får du helt enkelt gå omedicinerad, eller har du tur så kanske läkaren skriver ut Lio (syntetiskt T3). 
 
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst på detta ämne då det verkligen är något som gör mig upprörd, men jag kanske tar upp det i något mer inlägg längre fram sen. 
 
 Vad: 30mg mald sköldkörtel ifrån gris
Varför: För Hypotyreos eller en underaktiv sköldkörtel 
Eventuella biverkningar: Har du en för hög dos så kan du få symptom som man får vid en överaktiv sköldkörtel så som darrningar, sömnsvårigheter, diarre, du kan känna dig irriterad och få ångest.
hälsa, kosttillskott, Metavive, NTD, Sköldkörtel, hypotyreos, hälsa, kosttilskott, naturligt sköldkörtelhormon;
1 Anonym:

Hej! Var hittar man Metavive?

Svar: Du kan hitta det utomlands men även på lifeland.se
Är dock mycket billigare om man beställer från ex england.
Vanja

2 Tanja:

Hur länge tror du man bör äta innan man känner symptomlindring? Ska man öka dosen om man inte märker något?

Svar: Det tar ett tag för kroppen att anpassa sig. Men det kan ta rätt lång tid, längre än en månad för vissa, 2-3 veckor för en annan. Du kan ju alltid köpa dina egna prover, men kostar en slant.

iom att det kan ta så lång tid är det jätteviktigt att du lyssnar på din kropp.

https://www.drugs.com/pro/armour-thyroid.html#s-34068-7 detta är inte samma medecin, men här rekommenderas en doshöjning var 2-3 vecka.

Vågar inte ge så personliga råd då det är jättesvårt för mig avgöra vad du behöver, och vill inte vara orsaken om det skulle bli fel. <3
Vanja

3 Anonym:

Vart köper du metavive. Behöver verkligen den✊