0

Valeriana/vänderot

Mitt ord
Något som har hjälpt mig att sova och lugna mig när jag har ångest är Vänderot eller valeriana som det också kallas. Den som jag själv använder heter Valeriana forte och den är gjord för att även kunna användas på dagen, det finns även en som är mer gjord för att sova, som har ett gäng andra örter i men den har jag inte testat. 
Jag skulle verkligen rekommendera detta! Och särsklit till dom som har LARO, då jag vet hur svårt det är att få något vettigt utskrivet om man inte har en super läkare som verkligen förstår problematiken och inte bara tror man är ute efter att få knarka. 
Känner jag mig riktigt orolig på kvällen brukar jag ta en 1,5h-1h innan läggdags och sen två precis när jag lägger mig. Men det står doserig på baksidan och man kan ta många fler än så, men jag gillar inte att stoppa i mig mer än vad jag behöver. 
Jag har själv inte upplevt några biverkningar, förutom eventuellt lite problem med minnet, men iom att jag är nybleven mamma så kan även det vara en av anledningarna till att jag är lite snurrig
 
Info 
Valeriana är då en ört, som faktiskt växer blandannat här i sverige. 
Den binder till GABAA alltså verkar den på ett likande sätt som benson gör. 
 
Vad: Torkat extrakt av Vänderot
Varför: Förbättra sömn, mot ångest 
Eventuella biverkningar: Illamående, magont, problem med närminnet, på vissa så kan det få motsatt effekt och verka stimulerande istället. Du kan även få huvudvärk. 
Även fast det står på många ställen att man  inte blir beroende av Valeriana, så finns det de som har rapporterat att de har blivit det, men detta är efter ett långt intag av dessa. 
Sen så finns det även belägg för att det kan vara hårt mot levern. 
 
 
Jag letade först efter ett Te innan jag hittade tabletterna, så jag köpte detta
 Jag tyckte faktiskt att detta funkade med, men det var väldigt dyrt. 99kr för 15 påsar, så det hade inte varit hållbart för mig i längden. 
Men om någon vill köpa det så finns det antingen i Lifes butiker eller här