0

Binjureextrakt

 
Mitt ord
Efter min graviditet så dök jag in i en hysteri om att min sköldkörtel inte riktigt fungerade som den skulle, eller ja, anledningen var att jag på ett prov hade rätt lågt av hormonet T4. Så genast började min hjärna att gå in i sitt vanliga katastroftänk. Efter ett tag kunde jag dock lugna mig och istället tänka på vad jag kunde göra själv åt detta. Då blev Binjureextrakt en av de grejerna. 
Helt ärligt så tror jag faktisk att det hjälpte rätt bra till en början, det finns en hel del andra alternativ för att stötta binjurarna än jusst detta, men jag var tvungen att ha det som enligt min hjärna var det mest effektiva. 
Jag använde mig dock också av massor av mer kosttillskott, men väljer att lägga fokus på detta. 
Något som jag tror folk ofta inte tänker på är detta "vad kan dethär ha för konsekvenser för mig?". 
Jag väljer att helt enkelt böra att stoppa i mig något som jag egentligen inte ens vet om jag behöver. 
Proverna visar dock bättre lite senare och jag är nöjd. 
Men då kommer problemet
Jag börjar kissa extremt mycket och ofta. Kunde gå på toa upp till 25 ggr per dag och det kom runt 1 dl varje gång (ja, jag mätte).... Efter lite läsande så kom jag fram till att, ja, det var tabletterna, jag hade helt enkelt förmycket kortisol. Så jag slutade och vips så var problemen borta en dag senare. 
 
Binjure info
Binjurarna är ett organ som reglerar kortisolet i kroppen. När man stressar så skickar kroppen signaler om att skicka ut mer kortisol i kroppen för att skydda sigsjälv, får inte kroppen återhämta sig pga konstant stress, så orkar snart inte kroppen producera mer kortisol, och det är då man börjar känna de fysiska symptomen på stress, så som trötthet och hjärndimma. 
 
Addisons sjukdom är primär binjurbarksvik och tror du att du har detta så är det bäst att du kollar med en läkare! 
 
 
Vad: Mald frystorkad binjure ifrån ko 
Varför: För utmattade binjurar pga stress
se upp för: Ökade urinmängder, symtom på förmycket kortisol. Onödig konsumtion av binjureextrakt kan förstöra din egen produktion - länk till en engelsk artikel på healthline.com
Var: Thorne Cortex 
Tips att Googla: Addisons sjukdom cushings syndrom stress binjurar kortisol (länkarna tar dig till olika artiklar)
Kolla ditt kortisol: werlabs - beställ dina egna blodprover om det är så att din vc bråkar med dig. 
 
Symptom på lågt kortisol
  • Hjärntrötthet, yrsel och mild depression
  • Låg sköldkörtelfunktion
  • Blodsocker obalanser, såsom hypoglykemi
  • Trötthet - speciellt på morgonen och eftermiddagen
  • Sömnstörningar
  • Lågt blodtryck
  • Försämrat immunförsvar
  • infalammation
 
Högt kortisol 
  • Nedsatt kognitiv förmåga
  • Dämpad sköldkörtelfunktion
  • Blodsocker obalanser, såsom hyperglykemi
  • Sömnstörningar
  • Muskelförtvining och svaghet
  • Förhöjt blodtryck
  • Sänkt immunförsvar
  • Långsam sårläkning
  • Ökad fetma i bålen